Positive Vibration Rasta (EM-JH010-RA)
A kétféle Positive Vibration Rasta típus közül az olcsóbbik láthatóan mobil zenehallgatás céljára készült relatíve kisméretű fülkagylókkal és 90 fokos szögben felszerelt, aranyozott 3,5 mm-es jack dugóban végződő vékony szövetborítású (tudjátok, olyan színes cipőfűző szerű) kábellel. (6,3 mm-es átalakító nincs is a csomagban, de persze lehet hozzá vásárolni, így otthoni hifi készülékkel is használható.) A finom puha bőrborítással ellátott fekete műanyag fülkagylókban nagyméretű 50 mm-es dinamikus meghajtók csücsülnek, melyektől bizonyára erőteljes hangzásra és basszusra lehet számítani (ami a reggae zenéhez mondjuk elengedhetetlen). A fejpánt kényelmes szövetborítást kapott, a színvilág feketéből és a jamaicai zászló élénk színeiből (sárga, zöld, piros) áll, de hát milyen is legyen egy „Rasta” nevű fejhallgató. (Talán még egy fű-csomót lehetett volna ráapplikálni valahova.) A Rasta változat mellett Roots and Sun kiviteli változatokban kapható, ami eltérő színeket jelent, beleértve a fülkagylóét is. Az On-Ear kialakítás kényelmes viselhetőséget biztosít, emellett hatékonyan kizárja a külső zajokat, így téve élvezetessé az út közbeni zenehallgatást. A füles frekvencia átvitele 17 Hz-20 kHz. A környezetvédelem jegyében a modell felépítéséhez újra feldolgozható alumíniumot használtak, a látványában is naturális csomagolás pedig kizárólag újra feldolgozott papírból készült. Szállításhoz vagy tároláshoz jópofa szövettáskát mellékelnek, természetesen szintén a füles fekete-rasta színvilágában.
Revolution Midnight
A szintén On-Ear kialakítású Revolution Midnight fehér-fekete színeivel és fém fülkagylóival egy nagyon komoly hatású fejhallgató, ami erőt és magabiztosságot sugároz. 40 mm-es dinamikus meghajtói 20 Hz-es alsó határfrekvenciát biztosítanak. A viselési komfort fokozása érdekében a fülkagylók szögben is állíthatók, így mindenféle alakú fejre tökéletesen illeszkednek. A fekete-rasta színű szövetborítású kábel végén 90 fokos szögben felszerelt aranyozott 3,5 mm-es jack dugó található, a telefonálást pedig három gombos vezetékes távvezérlővel kiegészített beépített mikrofon segíti. 6,3 mm-es jack dugó szintén nincs mellékelve, a csomagolás pedig természetesen megegyezik a kisebb típuséval, és egyben az összes Marley fejhallgatóéval.
Stir it Up Harvest
A közel dupla áru Stir It Up már a külsejét tekintve is egy luxus kivitelű fejhallgató, FSC certifikációval rendelkező fából készült elegáns fülkagylókkal. (Forest Stewardship Council – ellenőrzött eredetű, nyomon követhető faanyag, vagyis az illegális fakitermelők és az esőerdők felelőtlen kiirtói itt nem rúghatnak labdába.) A fülkagylók és a szövetborítású pánt stabil alumínium idomokkal csatlakoznak egymáshoz. A vastag párnázott puha bőrborítású kagylókban 40 mm-es dinamikus meghajtók találhatók, a frekvencia átvitel 15 Hz-22 kHz. A megszokott szövetborítású kábel ezúttal eltávolítható verziójú, mindkét végén aranyozott 3,5 mm-es jack dugóban végződik, és a beépített mikrofonhoz tartozó háromgombos távvezérlő szintén helyet kapott rajta. A fejhallgatóhoz drapp színű elegáns szövettáskát mellékelnek.
A meghallgatást stílszerűen Bob Marley-vel kezdtem, mégpedig a főiskolai diszkók korszakát felidéző Buffalo Soldier-el. Elsőként a legolcsóbb Positive Vibration Rasta kerül sorra, ami egyből jól belecsap a gyömbérsörös csirkébe. Erőteljes mélyek, jó dinamika, nyílt hangzás és izgalmas színvilág jellemzik, artikulált, hiteles énekhanggal. A hangszereket szépen szétválasztja, a zene sajátos hangulata remekül átjön rajta, jól megy neki a rasta stílus! Az őt követő Revolution Midnight külsejéhez és stílusához passzolóan egy komolyabb hangvételű típus. Kevésbé színes, inkább kiegyensúlyozott hangzással, jobban kidomborított közepekkel és megfogottabb, teltebb mélyekkel operál. Kettejük közül az előbbi inkább poposabb, jó értelemben vett kommerszebb karakter, utóbbin úgy érzem, valószínűleg jobban lehet komolyabb műfajokat is hallgatni. A tér rendezett, a sok hangszer levegősen, zsúfoltság nélkül szólal meg, egyes hangok jócskán eltávolodnak a fejemtől, ezzel is fokozva a füles által nyújtott élvezetet.
A hármas legkomolyabb Stir It Up nevű tagja, melyet mellesleg viselni is a legkellemesebb, a Revolutionhoz hasonló telt, megfogott karakterrel szólal meg, viszont élénkebb színei vannak és a részletezettsége is jobb. Basszus szempontjából nagyon hasonlít hozzá, a magasai azonban szebbek és levegősebbek, a hangzása összességében érettebb és izgalmasabb is.
A „Men you were” már csak a témájából és a hangulatából adódóan is bágyadtnak tűnik a pezsgő reggae után, még a Positive Vibration is egészen megszelídül rajta, és jóval komolyabb fülesnek tűnik, mint az előbb. Telt mélyek, általánosságban egy kissé felfelé tolódó balansz és finom magasak jellemzik, de tetszik, amit produkál. Ezzel szemben a Revolution Midnight ezen a számon csalódás, túl erősek a közepei, ettől kissé KH-s hatású, a bevezető kézi dobok pedig kongósak, mintha a zenész üres hordókon játszana. A mélyek bár erőteljesek, mégsem igazán hangsúlyosak, mert a közepek uralják a terepet. A Stir It up ismét a kiegyensúlyozottságot hozza magával, amitől a PV felfelé, a RM pedig lefelé tért el. Finom, jó felbontású hangok és izmos, mégis nagyon kulturált basszus jellemzik, és a felvétel hangulatát is neki sikerül a legjobban megragadnia, ami szintén nagyon fontos momentum.
Loreena McKennitt ugyan olyan távol van a reggae és rasta világtól, mint Makó Jeruzsálemtől, viszont nagyon jól szól a Positive Vibrationon. Sok részlet, világos, nyílt karakter és szép, izgalmas színvilág jellemzik - Bob Marleyhez hasonlóan a füles valósággal lubickol ebben a műfajban is. A jó Vencel király síp dob nádi hegedű jellegű hangszerelése nagyon fekszik neki, talán mert a maga nemében szintén olyan buja és színes, mint a halhatatlan reggae Mester zenéje. A Revolution Midnight nyomulós közepeivel viszont most sem tudok megbarátkozni; mindig olyan érzetem van, mintha valami kompresszor tolná a hangot, ami nagyobb hangerőn, egyes hangszereken már kifejezetten zavaró tud lenni. Sok a szín és a részlet, és a basszus is nagyon korrekt, de a közép dominanciát sajnos semmi sem tudja semlegesíteni. A Stir It Up erőteljes és egyben finom hangzást produkál, jó dinamikával és erőteljes basszussal. Teltebb, mint a PV, de nem esik túlzásba, mint a RM, a szinte a védjegyének számító kiegyensúlyozottságát mindvégig megőrzi. Gazdag, kulturált színvilág jellemzi, a sok hangszert precízen helyezi el a rendelkezésére álló térben.
A teszt legnagyobb meglepetése a kifejezetten olcsó Positive Vibration volt, ami néhol ugyan kissé magasba húzónak tűnik, de összességében egy izgalmas és sokszínű egyéniség jó felbontással és basszussal. Igényesebb műfajokon is élvezetes produkciót nyújt és hosszú távon is jól hallgatható típusnak tűnik, ezért számomra egyértelműen ő a best buy a hármasból. A Revolution Midnight a Bob Marley felvételen még tetszett a maga kiegyensúlyozott, telt karakterével, sőt, ekkor még látatlanban a komolyabb műfajokat is megelőlegeztem neki, ám a továbbiakban az erős közepei nem igazán jöttek be, ezért én nem igazán tudom ajánlani. A hármas legkomolyabb tagja, a Stir It Up kicsit olyan, mintha az előző két típus előnyeit gyúrták volna egybe; jellegében inkább a Revolutionra hasonlít, ám annak zavaró túlkapásai nélkül. Kiviteli minősége és a kinézete egyértelműen a legextrább közülük, és az ára mindezért abszolút reálisnak mondható; akik megvásárolják, egy igényes és igazán különleges fülest mondhatnak a magukénak.
A külső zajok kiküszöbölésében mindhárom típus nagyon hatásos; felhúzva őket egyből elcsendesedik a környezet és a főszerep egyértelműen a zenéké lesz.